Autorski studialny projekt rozwiązań komunikacyjnych dla Torunia XXI wieku.
Ogłoszony w listopadzie 2014 międzynarodowy konkurs architektoniczny na zagospodarowanie przestrzenne Bulwaru Filadelfijskiego w Toruniu jest okazją do szerokiej urbanistycznej dyskusji nad rozwojem w XXI wieku układu komunikacyjnego Torunia.
Teren objęty zagospodarowaniem w ogłoszonym konkursowym został podzielony na dwie strefy ( projektową i studialną) oraz na 3 obszary :
-centralny ( reprezentacyjno , usługowo, rekreacyjny)
-zachodni sportowo, edukacyjno -rekreacyjny
- wschodni – komunikacyjny (centrum przesiadkowe Dworca Miasto o ważnej funkcji komunikacyjnej w planowanej Aglomeracji Bydgosko Toruńskiej
3.Podstwowym problem zagospodarowania terenu objętego konkursem jest kolizja planów i ambicji reprezentacyjno –rekreacyjno –turystycznych miasta, z obecnie pełniona istotną rolą komunikacyjną i tranzytowa kierunku wschód zachód wobec braku pełnego ciągu komunikacyjnego trasy północno średnicowej ( DK 80 ). Powodem chętnego wybierania tej trasy na tranzyt zwłaszcza w kierunku z zachodu na wschód jest fakt że trasa ta jest czytelnym ciągiem komunikacyjnym bez skrzyżowań ze światłami na ok. 5 km odcinku od Szosy Bydgoskiej do ul Warszawskiej.
Ograniczanie tej funkcji komunikacyjnej poprzez ograniczenia prędkości i progi zwalniające oraz skierowanie ruchu do starówki przez ul Kopernika nie jest dobrym pomysłem , gdyż jest to ulica którą obecnie prowadzona jest do domu Kopernika a następnie katedry św. Janów niemal każda zwiedzająca Toruń wycieczka! Koncepcja taka bowiem sprzeciwiałaby się celowi niniejszego konkursu tj. zwiększenia atrakcyjności turystyczno-rekreacyjnej Torunia.
Dlatego niniejszy projekt wychodzący z założeń koncepcji EKOROZWOJOWYCH ( rozwoju zrównoważonego ) w pierwszej kolejności zajmuje się możliwością pogodzenia obu tych tylko pozornie sprzecznych funkcji tak by obie mogły być zaspokojone ( a nie ograniczane) w sposób bez konfliktowy.
Dzięki temu obecnie pełniona funkcja komunikacyjna Bulwarów nie tylko nie musi być ograniczona ale nawet może zostać zwiększona poprzez swobodną możliwość zaprojektowanie w tunelu wysepek dla autobusów , a nawet poprowadzenie tędy tramwaju któryby znacznie podniósł by nie tylko dostępność bulwarów i starówki dla turystów i mieszkańców Torunia ale również znacznie skrócił przejazd tramwaju przez centrum miasta do ul Warszawskiej ( ominięcie licznych skrzyżowań ze światłami) dzięki brakowi na proponowanej trasie skrzyżowań a zaplanowaniu głównie zjazdów i wjazdów prawoskrętnych .
Poprowadzenie tramwaju i linii kolejowej w tunelu pod Bulwarem Filadelfijskim będzie możliwe jeżeli tego typu potrzeby projektowe już się uwzględni przed planowanym wkrótce kapitalnym remontem i przebudową mostu im Piłsudskiego w ramach planu budowy ciągu komunikacyjnego trasy staro-mostowej.
Warto też zwrócić uwagę że tego typu propozycja powrotu tramwaju, a nawet poprowadzenia linii kolejowej w tunelu pod Bulwarem Filadelfijskim, byłaby pewnego rodzaju powrotem do rozwiązań historycznych tj faktu że do lat 70-tych tramwaj jeździł przez centrum starówki wzdłuż ul Szerokiej ,zaś na bulwarach istniała przeładunkowa bocznica kolejowa dla przeładunków portu rzecznego. Warto tu dodać do lat 70-tych na Wiśle do Gdańska do Torunia był utrzymywany odpowiednia głębokość na trasie żeglugowe tak że dwu toruńskich portów rzecznych mogły przypływać statki nie tylko żeglugi rzecznej ale i morskiej o małych gabarytach.
Poprowadzenie wiec tramwaju proponowanym tunelem , a także przeznaczenie na tą nową linię np. pojazdów nawiązujących do modeli historycznych byłoby jak najbardziej działaniem ekorozwojowym sprzyjającym podniesieniu atrakcyjności turystycznej zagospodarowywanego terenu bulwarów.
Również szczególna uwaga w ,,autorskim projekcie układu komunikacyjnego dla Torunia XXI w,, została też poświęcona funkcjom komunikacyjnym części wschodniej bulwarów a zawłaszcza rejonowi Dworca Miasto.
Dworzec ten obecnie nabiera na znaczeniu w związku z planami rozwoju aglomeracji bydgosko-toruńskiej BIT CITY oraz w związku z dynmiczną rozbudową podmiejskich osiedli mieszkniowych we wszytskich gminach otaczających Toruń.
Jednak to co najbardziej wyróżnia ,,autorski projekt układu komunikacyjnego dla Torunia XXI w,, to wyznaczenie czytelnych komunikacyjnie, i bardzo racjonalnych ekonomicznie i ,,eko-logicznych,, korytarzy komunikacyjnychnie tyko wtoruniu ,ale w całym województwie kujawsko-pomorskim z sięgnięciem w analizie studialnej aż do archiwalnych planów rozwoju infrastruktury z 1947 r. by wykazać celowość wytyczenia ,,prowobrzeżnej,, lini kolejowej Toruń Bydgoszcz oraz zmiany trasy palnowanej S10 wzdłuż istniejcej trasy DK10.
Obecnym głównym urbanistycznym problemem Torunia jest fakt że w 2003 wprowadzając koncepcję mostu w ciągu ul Wschdniej zburzono dotychczasowy podstawowy układ komunikcyjny opierany od 1975 o koncepcję krzyżowego układu trasy północno-średniocowej i mostu w ciągu ul Waryńskiego nie proponując właściwej alterntywy.
Alterntywy takiej bowiem nie może stnowić obecnie propnowana II etap trasy wschodniej ( w przebiegu nie spełniającym wogóle wymogów korytarza dla drogi krajowej minimum 2x3 pasmowej) i trasa staromostowa ( gdyż ul Szosa Chełmińska nie prowadzi drogi krajowej, a most im Piłsudskiego ma już ponad 100 lat i jest obecnie w skrajnie złym stanie technicznym www.staromostowa-torun.blogspot.com ) .
Od 17.12. 2002 autor niniejszego projektu prowdzi korespondencję z Prezydentem Torunia oraz dyrekcją MZD i Wydziłaem Architektury dlatego wiele fragmentarycznych rozwiązań tego projektu autorskiego - włącznie z wskazaniem loklizacyjnym mostu w ciągu ul Wschdneij oraz retoryką ekologiczna uzasadnienia odejścia od realizacji mostu w ciągu ul Waryńskiego weszły w 2006 r do planu zagospodarowania jednak bez samej -ie ujawnianej dotąd publicnzie istoty i sensu koncepcji tego projektu. To właśnie dlatego sam koklizacja nowego mostu jerst niekorzystna i tak kosztowna - bo została potraktwana zbyt dosłownie i jest realizowana na siłę i bez finezji ninieszego projektu.
A skoro jedyną podstwą do obalenia powsta;lego w wyniku wielkoletnich prac studialnych krzyżowego układu lomunkacyjnego mostu w ciagu ul Waryńskiego były dosłownie dwie kartki papieru mojego listu otwartego z 17.12.2020 do Prezydenta Torunia - z czego przyjęty ( a raczej zawłaszczony ) został jedynie jeden akapit dotyczący mostu w ciagu ul Wschodniej trudno się dziwić ułomności obecnie realizowanej koncepcji ukladu komunikacyjnego...
Jednocześnie do monetu wybudowania nowego mostu oraz do momentu konsultacji projektu II etapu trasy nowomostowej pełne ujawnianie tego projektu autorskiego i inicjowanie w Toruniu dyskusji na ten temat mijało by się w ogóle z celem.
Dopiero teraz istnieje sens porównania oryginału wraz z przyjetym programm potrzeb -projektowych i wynikjącyh z niego rozwiązań preferowanych z miejskim plagiatem bez takiego programu lecz z moumentalnymi ambicjami i przeforsowywanymi decyzjami bez podstwa prwnych i zasadnych założeń techniczno-ekonomicznych.
Obecnym głównym urbanistycznym problemem Torunia jest fakt że w 2003 wprowadzając koncepcję mostu w ciągu ul Wschdniej zburzono dotychczasowy podstawowy układ komunikcyjny opierany od 1975 o koncepcję krzyżowego układu trasy północno-średniocowej i mostu w ciągu ul Waryńskiego nie proponując właściwej alterntywy.
Alterntywy takiej bowiem nie może stnowić obecnie propnowana II etap trasy wschodniej ( w przebiegu nie spełniającym wogóle wymogów korytarza dla drogi krajowej minimum 2x3 pasmowej) i trasa staromostowa ( gdyż ul Szosa Chełmińska nie prowadzi drogi krajowej, a most im Piłsudskiego ma już ponad 100 lat i jest obecnie w skrajnie złym stanie technicznym www.staromostowa-torun.blogspot.com ) .
Od 17.12. 2002 autor niniejszego projektu prowdzi korespondencję z Prezydentem Torunia oraz dyrekcją MZD i Wydziłaem Architektury dlatego wiele fragmentarycznych rozwiązań tego projektu autorskiego - włącznie z wskazaniem loklizacyjnym mostu w ciągu ul Wschdneij oraz retoryką ekologiczna uzasadnienia odejścia od realizacji mostu w ciągu ul Waryńskiego weszły w 2006 r do planu zagospodarowania jednak bez samej -ie ujawnianej dotąd publicnzie istoty i sensu koncepcji tego projektu. To właśnie dlatego sam koklizacja nowego mostu jerst niekorzystna i tak kosztowna - bo została potraktwana zbyt dosłownie i jest realizowana na siłę i bez finezji ninieszego projektu.
A skoro jedyną podstwą do obalenia powsta;lego w wyniku wielkoletnich prac studialnych krzyżowego układu lomunkacyjnego mostu w ciagu ul Waryńskiego były dosłownie dwie kartki papieru mojego listu otwartego z 17.12.2020 do Prezydenta Torunia - z czego przyjęty ( a raczej zawłaszczony ) został jedynie jeden akapit dotyczący mostu w ciagu ul Wschodniej trudno się dziwić ułomności obecnie realizowanej koncepcji ukladu komunikacyjnego...
Jednocześnie do monetu wybudowania nowego mostu oraz do momentu konsultacji projektu II etapu trasy nowomostowej pełne ujawnianie tego projektu autorskiego i inicjowanie w Toruniu dyskusji na ten temat mijało by się w ogóle z celem.
Dopiero teraz istnieje sens porównania oryginału wraz z przyjetym programm potrzeb -projektowych i wynikjącyh z niego rozwiązań preferowanych z miejskim plagiatem bez takiego programu lecz z moumentalnymi ambicjami i przeforsowywanymi decyzjami bez podstwa prwnych i zasadnych założeń techniczno-ekonomicznych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz