59-903
Zgorzelec 5 skr poczt 7
Nasz
znak SUKZP-To 4/12/2019 Zgorzelec 28.12.2019
Petycja-List
otwarty do Dyrektora MZD oraz do Kierownik Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, oraz do
Przewodniczącego Rady Miasta Torunia.
Szanowni
Państwo
Po
pierwsze chciałbym podziękować Państwu
za odpowiedź przewodniczącego Rady Miasta z października i odpowiedź Dyrektora MZD z
20.11.2019 oraz publikacje mojej petycji
na stronie MZD
http://www.bip.mzd.torun.pl/index.php?cid=63 a przede wszystkim za bardzo rozsądną decyzję
o postulowanymi przeze mnie w petycji z 24.09 2019 unieważnieniu ogłoszonego
przez państwa przetargu na opracowanie projektu III mostu zachodniego w
Toruniu. Mniejsza już tutaj w tym momencie o podane przez Państwa uzasadnienie
, czy główną przyczyną jest podany przez Panasów fakt że wszystkie złożone
oferty były na kwoty wyższe niż zakładane przez Państwa 900.000 zł , czy też
wskazany przymnie w mojej petycji fakt
że przetarg została przez państwa źle przygotowany gdyż projekt byłby
niewykonalny, gdyby został zrealizowany wg
podanych przez Państwa parametrów, a
wynikających z SUiKZP z 2008 oraz z 2018 dla mostu zachodniego przewidujących klasę
drogi zbiorczej Z, a nie Głównej
Przyspieszonej GP wymaganej dla mostu i
drogi łączącej dwie drogi krajowe.
Faktem tutaj bowiem jest , że w zaistniałej sytuacji dalsze przedłużanie
terminu rozstrzygnięcia przetargu o kolejne 2
miesiące i żądania zgody od oferentów
na przedłużenie terminów zachowania wpłaconego wadium do przetargu narażałoby ze strony MZD na niezasadne
straty. Nie jest wcale prawda ż Torunia nie stać na projekt mostu ponad milion
zł bo jesienią 2014 Toruń ogłosił konkurs na projekt Bulwarów Filadelfijskich wart
1,5 mln zł a którego efektów do dziś dnia nie widać , mimo ze został przez miasto zapłacony http://arcadia-thoruniensis.blogspot.com/2015/
Nie
jest też prawdą, że dokumenty lokalizacyjne III mostu w Toruniu zostały przez
MZD poprawnie przygotowane tak by skorzystać z rządowego programu Mosty dla
Reginów, gdyż Toruń Jest miastem z siedzibą powiatu i sam bezpośrednio nie może
korzystać z dotacji programu „Mosty dla Regionów”
na miast może i powinien podjąć nie zwłoczne działania by przygotować wniosek z
projektem mostu zachodniego jak mostu klasy GP dla DK15 jako zachodnio –północnej obwodnicy Torunia
do rządowego projektów 100 obwodnic miejskich
W
ramach tego programu będzie przyspieszona realizacja już realizowanych 57 obwodnic https://www.portalsamorzadowy.pl/inwestycje/do-2023-roku-w-polsce-powstanie-57-obwodnic-oto-ich-lista,73008.html
Miastami najbardziej obecnie potrzebującymi obwodnic są z całą pewnością:
- Olsztyn
- Kraków
- Białystok
- Wrocław
- Łódź
- Bydgoszcz
- Szczecin
- Warszawa
Na tej liście bez
wątpienia powinien znaleźć się Toruń w którym tuz przy wpisanej na listę
światowego dziedzictwa przebiegają przez centrum miasta aż 3 drogi krajowe
DK15, DK 80 i DK 91 i gdzie nie ma połączenia w Czerniewicach węzłem z S10 i A-1
i gdzie żadna z dróg krajowych przebiegających tranzytowo przez centrum
Torunia nie ma wymaganych parametrów drogi klasy GP.
Rozwinięta
sieć obwodnic charakterystyczna jest dla krajów
zachodnich. Przejeżdżając przez największe miasta
np.: Francji czy Hiszpanii, nie trzeba zjeżdżać praktycznie na żadne miejskie
drogi. Budowa nowych obwodnic może przysłużyć się nie tylko kierowcom, ale i mieszkańcom miast. Drogi okalające zbierają większość ruchu miejskiego i –
co najważniejsze – pozwalają na to, by TIR-y nie wjeżdżały do centrów miast.
Przypomnę ze ja już 17.12.2002 jako
wówczas przedstawiciel Towarzystwa ekologicznego transportu zwróciłem się do
nowo wybranego prezydenta Michała Zaleskiego wskazując po raz pierwszy publicznie
tuz po wyborach samorządowych w 2002 o konieczności rezygnacji centralnego
tranzytowego planowanego mostu w ciągu ul
Waryńskiego na rzecz 2 mostów obwodnicowych wschodniego i zachodniego.
Józef
Czerny Instytut
Promocji Eko-architektury
ArCADia-EKOTEST
59-903
Zgorzelec 5 skr poczt 7 www.arcadia-ekotest.blogspot.com
Nasz znak:SUKZP-To
3/10/2019 Zgorzelec 1.10.2018
Petycja
do Przewodniczącego Rady Miasta Torunia ,do
Dyrektora MZD i do Kierownik Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, pilnej
konieczności uchylenia i zmiany uchwały Rady Miasta nr 1032/06
z 18.05.2006 oraz uchwały nr
805/2018 z dnia 25 stycznia 2018 w sprawie uchwalenia Studium Uwarunkowań i
Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego
Torunia oraz w sprawie konieczności zmiany wadliwych planów podstawowego
z przebiegiem wbrew wymogom ustawy o drogach publicznych aż dwu dróg krajowych
wokół centrum Torunia oraz przeciw sytuacji w której od 2010 planuje się buduje się wbrew przepisom nowe drogi i
mosty a także w sprawie wstrzymania nie zasadnej przebudowy placu
Rapackiego i mostu im Piłsudskiego w obecnym przebiegu DK 15 i wytyczenie nowej lokalizacji mostu zachodniego
w przebiegu drogi wojewódzkiej nr 257 (miejsce wskazane już w petycji 4/2016
oraz budowa tego mostu w technologii
prefabrykatów „Most w 3 miesiące”
zamiast planowanej tymczasowej przeprawy mostowej.
Na podstawie ustawy o petycjach zgłaszam niniejszą petycję w interesie społecznym będąca
jednocześnie w myśl art. 11 tej ustawy
częściowo petycją w tej samej sprawie
co petycja z 9/2019 sprawie nie właściwie zaprojektowanej
przebudowy placu Rapackiego i wnoszącą do tej petycji dodatkowe
fakty i dowody dotąd nie znane organowi (
w rozumieniu art. 145kpa) rozpatrującemu petycję (jak i kolejnym Radom Miasta
od jesieni 2002r.) , a także świadczącej
o niewłaściwie negatywnie rozpatrzonej w świetle obecnie zgłaszanych nowych faktów także petycji 6/2019 z 25.05.2019 w sprawie
zaniechania wycinki 80 drzew.
Jednocześnie wyrażam zgodę na publikacje danych osobowych
podmiotu wnoszącego petycję.
Motto: „ Parvus error in principio magnus est in
fine“(mały błąd na początku,
staje się wielki na końcu)
Św.Tomasz z Akwinu za Arystotelesem we wstępie do „De ente et essentia“( O bycie
i istocie)
1. Opis i analiza zgłaszanego problemu :
W
Toruniu od lat 90-tych narasta problem przeciążenia komunikacyjnego wokół
Centrum Torunia którędy przebiegają bezpośrednio aż dwie drogi krajowe DK80 i
DK15 a pośredni w otulinie centrów ulicą Kościuszki przebiega dodatkowo droga
DK91. W dodatku przebieg tych dróg krajowych przez
Toruń jest nie zgodny z aktualnymi wbrew ustawowym wymogom, że drogi krajowe w
przebiegu miejskim powinny być poprowadzone ulicami o klasie GP i wyłącznie ze skrzyżowanymi skanalizowanymi (a
nie z sygnalizacja świetlną).
Problemy
komunikacyjne wokół centrum Torunia wynikają z historycznie ukształtowanego
okrężno promienistego układu dróg
biegnących do centrum i wokół danych fortyfikacji miejskich, posiadania
do grudnia 2013 tylko jednego mostu drogowego oraz generującego przejazdy przez
Wisłę położenie dworca głównego w lewobrzeżnej części Torunia. . Od lat 60-tych polscy urbaniści i drogowcy
opracowywali projekt naprawy sytuacji drogowej kolejowej Torunia w sposób
najbardziej ekonomiczny jak wówczas uważano poprzez projekt dwu tras
średnicowych ( północnej i południowej ) oraz
biegnącej przez geometryczny środek Torunia trasy nowomostową w ciągu ul
Waryńskiego tranzytową dla dróg krajowych
klasy GP , a nawet klasy S (
parametry miejskiej drogi ekspresowej z droga zbiorczą po obu stronach).
Niestety projekt ten był porwany drogowo, ale nieodpowiedni na XXI wiek i
przepisu UE preferujące budowę obwodnic miast. Na ten problem urbanistyczny zwrócił w uwagę kierujący miejskiej pracowni urbanistyczną w latach
1995-2000 inż. arch. Andrzej Ryczek. Zupełnie niezależnie od opracowań i
propozycji zmiany planowanego krzyżowego podstawowego układu
komunikacyjnego inż. arch. Andrzeja
Ryczka do bardzo podobnych wniosków w 2000 r doszedł autor niniejszej petycji
pisząc w tej sprawie załączony poniżej List otwarty z 17.12.2002 do nowo
wybranego wówczas prezydenta Torunia Michała Zaleskiego.
Ten
list to była tylko jedna kartka papieru obustronnie zadrukowana bez żadnych rysunków przy czym pierwsza
strona została napisana w retoryce ekologicznego protestu przeciw niepotrzebne
wycince 50 drzew w prawnie chronionym rezerwacie kępa bazarowa, zaś druga
strona była najbardziej lapidarnym i skrótowym jak to tylko można było opisem proponowanego układu obwodnicowego z
mostem zachodnim i mostem wschodnim w ciągu ul Wschodniej ( z proponowanym
tunelem pod początkowym fragmentem ul Wschodniej (jednokierunkowym i de facto
drugim pod ul Apator, a następnie
wspólnie wzdłuż ul Piotra Curie) oraz
proponowanej północnej obwodnicy Torunia dla S10 zamiast budowy „krętej
obwodnicy poligonowej” i nią zgodnej z
wymogami technicznym dróg ekspresowych z rozporządzenia z 1999 r o wymogach technicznych jakim musza odpowiadać drogi i ich
lokalizacja.
Jak
się okazało ta tylko jedna kartka
papieru listu otwartego z 17.1.2 2002 (
niemal jak tablica z 21 postulatami ze strajku stoczniowego z sierpnia 1981 ) …
przewróciła do góry nogami dwudziestoletnie prace studialne biur projektowych i
pracowni urbanistycznych!
Prezydent
bowiem jak się okazało po moim liści otwartym, choć nie udzielił mi nigdy żadnej pisemnej
odpowiedzi na ten list , z wrócił się natychmiast o dokumenty planistyczne do
Miejskiej Pracowni Urbanistycznej i
okazało się że znalazł tam… nie wcielone w życie niemal dokładnie takie jak
moje obwodnicowe analizy i wskazania urbanistyczne „TORUŃ 2010 Studium rozwoju
przestrzennego” autorstwa inż. arch. Andrzeja Ryczka, co ciekawe również ze wskazaniem na …most w ciągu ul
Wschodniej zamiast na most w ciągu ul Waryńskiego!
No
i się zaczął już zapomniany przez większość Torunia, prawie 10 letni ‘toruński
spór mostowy” 2003-2013 …o jak to w szczytowym momencie sporu z lat 2005-2007
padło z ust premiera Jarosława Kaczyńskiego „spór o most powiatowy”…!
A
wszystko dlatego że Pan Prezydent Michał Zaleski oraz powołany przez niego jako Pełnomocnik
Prezydenta ds. Inwestycji , były Wojewoda Toruński 1991-1998 i były Dyrektor Oddziału Terenowego w Toruniu
Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad pan Bernard Kwiatkowski przez
ostatnie 17 lat postępowali wobec urbanistyki i architektury podstawowego
układu komunikacyjnego Torunia dokładnie odwrotnie niż nakazywał to zdrowy
rozsądek i przepisy prawa. A rozsądek
nakazuje, by jak to określił współtwórca
modernizmu XX wiecznej architektury i założyciel „Bauhaus’u” Walter Grapius, że architekt nie może być
sługą klienta i inwestora, ale musi być przywódcą dzięki swojemu autorytetowi w
dziedzinie wymagającej ogromnej wiedzy i doświadczenia, analogicznie jak lekarzowi
żaden pacjent nie stara się nawet narzucać jak ten ma go leczyć!
W
rezultacie decydujący głos przy ustaleniu podstawowego układu drogowego
Torunia w Studium Uwarunkowań i
Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego z 2006 miał nie architekt i urbanista
ale chemik i specjalista nie od lokalizacji mostów i dróg ale od produkcji włókien sztucznych, bo takie
właśnie wykształcenie ma pan magister
Bernard Kwiatkowski…
Przecież
inż. architekt wskazywał most w ciągu ul Wschodniej tylko i wyłącznie jako most
miejski i to wydatku bez wjazdu w ul Wschodnią
( bo skrzyżowania więcej niż 4 dróg i
utrudniają i spowalniają ruch pojazdów). W dodatku zarówno moja jaki inż.arch Andrzeja Ryczka lokalizacja mostu w
ciągu ul Wschodniej starała się iść na
lewym brzegu jak najdalej na zachód
jak to było możliwe by ominąć
niekorzystne lokalizacyjnie dla mostu zakole Wisły, zaś lokalizacja mostu wschodniego
autorstwa duetu Kwiatkowski–Zaleski w bardzo nie korzystny
wygięła go dużym łukiem na wschód wymuszając co najmniej dwukrotnie dłuższe
estakady po obu stronach Wisły i zupełnie niepotrzebnie podnosząc aż tak wysoko filary
estakady na prawym brzegu. Zupełnie też niepotrzebnie i kosztownie oraz
gigantomańsko zastosowano 2 aż 50 metrowej wysokości łuki i ( w pierwotnej
koncepcji miał to być tylko jeden łuk o
wysokości aż ponad 100 m – czyli rzędu wielkości piramidy Cheopsa!) podczas gdy
dla funkcji swobody żeglugi wystarczył duży łuk tylko nad szlakiem wodnym , a
taki most tylko z jednym łukiem byłby również bardziej korzystny
architektonicznie
2.UZASADNIENIE
Toruń jest bardzo ważnym węzłem krzyżowania się dróg krajowych i
międzynarodowych oraz linii kolejowych i
międzynarodowej drogi wodnej , a jego rola komunikacyjna jeszcze bardziej wzrośnie
w ciągu najbliższych 10 lat w wyniku realizacji Koncepcji Przestrzennego
Zagospodarowania kraju 2030 oraz założeń UE realizacji do 2030 wymogów budowy
Europejskiej Sieci TEN-T.
Metropolia Bydgosko-Toruńska bowiem w tej aktualnej polskiej
i europejskiej koncepcji rozwoju
przestrzennego stanowi ważny węzeł funkcjonalny w rozwoju infrastruktury
drogowej i kolejowej.
W tym kontekście obecny podstawowy układ komunikacji w centrum Torunia, jest całkowicie wadliwy i nie wydolny podobnie jak i
całkowicie wadliwie zaprojektowane została w 1991 r skrzyżowanie A-1 z S10 co powoduje obecnie w każde lato olbrzymie weekendowe korki na bramkach
przy wjeździe na A-1 pod Toruniem .
Wadliwy funkcjonalnie jest również ukształtowanego jeszcze na początku XX wieku
układu komunikacji kolejowej. Zaś most
drogowy im Piłsudskiego o skrajni
nad nurtem Wisły tylko 5m będzie poważną bariera dla planowanego obwoju Międzynarodowej Drogi
Wodnej E 40.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz