http://www.nowomostowa.torun.pl/2015/05/remont-dworca-glownego-w-toruniu.html
piątek, 22 maja 2015 Remont dworca głównego w Toruniu
Renowacja Dworca Głównego w Toruniuna półmetku Cały czas żałuję, że toruński samorząd pod kierownictwem Zaleskiego nie poświęcił projektowi BiT należytej uwagi. Przez kolejne kadencje liczył się tylko most. Lewobrzeżny Toruń zasługuje na dużo więcej.
* * *
Podgórz był osobnym miastem do lat 30-tych, gdy powstał pierwszy most drogowy. Od tego czasu integracja dzielnic położonych za Wisłą z centrum miasta nie posunęła się naprzód, a pod względem infrastruktury komunikacyjnej wręcz się cofnęliśmy. W latach 90-tych zlikwidowano połączenie tramwajowe na Dworzec Główny bo natężenie ruchu drogowego przez most było zbyt duże. Zmiana lokalizacji mostu (autorski pomysł Michała Zaleskiego) oprócz podniesienia co najmniej dwukrotnie kosztów budowy przeprawy odsunęła ją od Podgórza na peryferie miasta. Już dziś w szczycie komunikacyjnym kierowcy jadący do centrum trafiają na korek, od którego ratuje tylko trzeci pas - trwała prowizorka MZD. Wisła nie jest jedyną barierą oddzielającą Podgórz od miasta. Podobną barierę stanowi linia kolejowa biegnąca wzdłuż rzeki, którą na wysokości starego mostu drogowego można przekroczyć tylko w dwóch bardzo niebezpiecznych miejscach: w niskich i wąskich tunelach pod torami. Podczas ostatniego remontu wiaduktu kolejowego nic się dla pieszych nie zmieniło.
piątek, 22 maja 2015 Remont dworca głównego w Toruniu
Renowacja Dworca Głównego w Toruniuna półmetku Cały czas żałuję, że toruński samorząd pod kierownictwem Zaleskiego nie poświęcił projektowi BiT należytej uwagi. Przez kolejne kadencje liczył się tylko most. Lewobrzeżny Toruń zasługuje na dużo więcej.
* * *
Podgórz był osobnym miastem do lat 30-tych, gdy powstał pierwszy most drogowy. Od tego czasu integracja dzielnic położonych za Wisłą z centrum miasta nie posunęła się naprzód, a pod względem infrastruktury komunikacyjnej wręcz się cofnęliśmy. W latach 90-tych zlikwidowano połączenie tramwajowe na Dworzec Główny bo natężenie ruchu drogowego przez most było zbyt duże. Zmiana lokalizacji mostu (autorski pomysł Michała Zaleskiego) oprócz podniesienia co najmniej dwukrotnie kosztów budowy przeprawy odsunęła ją od Podgórza na peryferie miasta. Już dziś w szczycie komunikacyjnym kierowcy jadący do centrum trafiają na korek, od którego ratuje tylko trzeci pas - trwała prowizorka MZD. Wisła nie jest jedyną barierą oddzielającą Podgórz od miasta. Podobną barierę stanowi linia kolejowa biegnąca wzdłuż rzeki, którą na wysokości starego mostu drogowego można przekroczyć tylko w dwóch bardzo niebezpiecznych miejscach: w niskich i wąskich tunelach pod torami. Podczas ostatniego remontu wiaduktu kolejowego nic się dla pieszych nie zmieniło.
ArCADia International-Goerlitz26 maja 2015 21:08
Problem z Dworcem Głównym i z sensowną realizacją koncepcji rozwoju komunikacji kolejowej w BiT City jest znacznie głębszej natury niż dokonanie kapitalnego remontu Dworca Głównego. To samo dotyczy problemów komunikacyjnych Podgórza.
Tym problemem jest po XIX wieczna po-pruska lokalizacja Dworca Głównego na linii kolejowej łączącej Poznań , Gdańsk oraz Malbork i Olsztyn w Prusach Wschodnich.
W rezultacie Dworzec Główny jest poza centrum Torunia i niewiele pociągów staje na Dworcu Miasto gdzie właśnie aż się prosi by zostało stworzone prawdziwe "Centrum przesiadkowe BIT City" kolejowo-autbusowo-tramwajowe. Czy jest to technicznie możliwe? Jak najbardziej tak! www.arcadia-thoruniensis.blogspot.com
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh8jqXS7Hu3KmDU318yTQ2gTZZUZMiDq-opqWEnOEl8vSBG7JDSsjXGD4_LjBAymH4hHMDJhCPqfoZ9yEoSm_kyYUVyEBUjQRA5GtlGd9YbhFVZgUrdDMTu9uMYIhuLzq6GPq5sUsIUEF0/s1600/Bulwar%252B.bmp
Odpowiedzi
hecer28 maja 2015 00:28
Ta toruńska wisłostrada bulwarem będzie siłą rzeczy oderwana od starówki. Miałaby sens, gdyby droga miała pełnić funkcje tranzytowe. O ile dobrze rozumiem, jeden z wariantów tej koncepcji zakłada budowę tunelu tylko dla transportu zbiorowego, ale to jest zupełnie nieekonomiczne (można po prostu zamknąć ulicę dla aut i zostawić ją dla transportu zbiorowego). Pomysł nie rozwiązuje też problemów z dojazdem na starówkę, tzn. ja bym wolał zamknąć stare miasto dla samochodów, zlikwidować parkingi na ulicach starówki. Gdyby tunel powstał, auta nie mogłyby skręcać na parkingi na starówce, ale widzę znacznie prostsze rozwiązanie: postawienie znaku zakazu wjazdu. Tranzyt bulwarem w tunelu ma tyle sensu co most wzdłuż Wisły. Poza tym chyba ważniejszym tematem jest jak zapewnić poruszanie się po starówce innym środkiem lokomocji niż auto. Wydaje mi się, że tu jest pole do myślenia o rewolucji. Można przetestować wielu różnych pojazdów, nawet najbardziej zwariowanych. Potrzeba jest matką wynalazku. Różnorodność form transportu na starówce byłaby ciekawa. Być może pod taką różnorodność powinniśmy planować infrastrukturę komunikacyjną na starówce, tzn. budować takie ścieżki rowerowe i chodniki aby mogli z nich korzystać bezpiecznie nie tylko rowerzyści i piesi...
Tymczasem realizujemy na Starym Mieście tylko jeden pomysł, pomysł Zaleskiego: cofnąć miasto do średniowiecza kładąc imitację bruku, która nie łączy różnorodnych stylów starówki, której powstanie nie kończy się na średniowieczu, nie łączy różnych form transportu i wręcz utrudnia podstawowy sposób poruszania się: spacer. Nie cierpię łazić po tej imitacji bruku a idiotę, który wymyślił by nas cofnąć do średniowiecza nominuję do nagrody Darwina.
Odpowiedz
ArCADia International-Goerlitz29 maja 2015 14:53
Oczywiście pokazane na www.arcadia-thoruniensis.blogspot.com rysunki to nie jest projekt realizacyjny a jedynie studium możliwości , przygotowane natychmiast po ogłoszeniu w listopadzie konkursu. Dzięki temu ciekawemu architektonicznie studium bez trudu udało mi się pozyskać z regionu jeleniogórskiego pracownię architektoniczną i zainteresować ja wspólnym zgłoszeniem na konkurs.
Spotkała nas jednak zaskakująca niespodzianka mimo że z przezorności zastrzegłem w porozumieniu z pracownia nie ujawnianie swojego nazwiska jako współautora i pomysłodawcy tego studium architektonicznego) oraz mimo, że kompletne zgłoszenie został złożone w terminie nie znalazło się na liście 64 biur przyjętych do konkursu. Oczywiście został wystosowany list polecony od Pracowni z prośbą o wyjaśnienia, ale pozostał bez odpowiedzi , a przez cały grudzień tel SARP w Katowicach był głuchy.
Po ogłoszeniu w maju wyników dla mnie stało się jasne że od początku nie był to w sposób uczciwy , rzetelny i merytorycznie przeprowadzony konkurs, a tak jakby wygrał projekt i koncepcja ( z Katowic członków oddziału SARP Katowice) którzy jakby z góry wiedzieli o gustach i preferencjach jury konkursowego, i wiedzieli że by wygrać nie musza się wysilać projektowaniem i tworzeniem jakichkolwiek nowych pomysłów i form architektonicznych, bo to zaniechanie jury ( w projekcie który ma kosztować wg przyrzeczenia 1,2 mln zł) właśnie uznało za najwyżej punktowaną zaletę gdyż: "pozostawia swobodę w zagospodarowaniu objętej konkursem" podobnie jak "niedokonywanie zmian w linii brzegowej oszczędzająca będące w dobrym stanie umocnienie brzegowe wykonane w latach 90 -tych".
W tej sytuacji podjęcie szczegółowych prac architektonicznych oraz określenie założeń Techniczno- Ekonomiczych Projektu nie miało już sensu. W związku z tym zdecydowałem się w lutym założyć tego bloga by podjąć w nim w maju dyskusję o wybranym w wyniku konkursu rozwiązaniu.
Powstaje więc moim zdaniem poważne prawnie i merytorycznie pytanie czy rozstrzygnięcie konkursu mana uznać za obowiązujące prawnie i merytorycznie i uchylając już dyskusję społeczną na temat zagospodarowania Bulwarów ?
W mojej intencji projekt ten może być przyczynkiem do rozpoczęcia społecznej dyskusji trasie Staromostowej i zakresie koniecznego najpóźniej w przyszłym roku kapitalnym remoncie mostu im Piłsudskiego,( z zamknięciem na pół roku co najmniej jednego kierunku ruchu, o moście kolejowym , o centrum przesiadkowym BiT przy Dworcu Miasto, o całkowicie rozwalonym przez wybrana koncepcję mostu w ciągu ul Wschodniej podstawowym układem komunikacyjnym Torunia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz